Kvällens äventyr var att se om vi kunde återfinna ett vrak på Långholmens norra strand. Detta är registrerat som fornlämning RAÄ Stockholm 657. Tack vare det nya FMIS kan man ju surfa runt själv i kartan och leta efter intressanta indikationer.

Beskrivningen lät intressant:

Status: Fartyget har gått rakt in i bergväggen på Långholmen V Västerbron. Närmast land ligger en större mängd tegel. Omedelbart NV därom ligger rester av klinkade spant med bordplank i vars NV ände en femkloig skutdragg ligger (status 1982).

Däremot var kartan som inventeraren gjort 1982 av kvalitén "Baksidan på servetten efter middagen". Positionen indikerade ett läge som låg ganska nära Västerbron.

Logistiskt är Långholmen lite problematisk utan fria parkeringsplatser, och rekommenderas därför inte för spontandyk. Vandrarhemspersonalen var dock mycket intresserad av vår undersökning och lät oss låna deras parkering (Stort tack!)

Med två dykpar och ett dyktillstånd för en kväll, så var planen att bara snabbt söka av området och se om det finns några rester att se. Planen var att dyka av hela området mellan pontonbryggan Ö om Långholmsbadet och vattenledningen precis V om Västerbron genom att följa djupkurvorna på några meters djup. Sedan utforska tegellasten och det eventuellt tillhörande vraket. Dyktillståndet gällde denna sträcka och 50m ut från stranden. Begränsningen i tillståndet ska tas på allvar, då det var extremt mycket trafik ute i farleden under hela kvällen.

Hugade dykare denna dag var Per H och Marcus S från KTH DK, Jonas W från MAS och undertecknad som är medlem i båda föreningarna.

Bästa platsen att gå i är på den låga udden, resten av sträckan är oåtkomlig pga. vegetation eller lite brantare klippor.

Positionen för teglet visade sig inte vara helt rätt. Området med tegel ligger NV 10m utanför den låga udden vi valde som igångsplats på positionen (RT90): X=6580109 Y=1626394.

Fältet med tegel är rätt utspritt över utgrundningen och ligger rakt på botten, som består av klippor och lera. Teglet börjar redan på 2 m djup och går ut till ca 7m djup där teglet blir glesare. NV därom kan ankaret återfinnas, det sitter några meter ankarlina kvar, och ett par meter kätting som knappt är rostangripen. Ankaret är rätt rostigt och endast tenen är kvar (ca 1m) flyna är bortrostade. Tolkningen är ändå vara att ankaret är senare 1900t eftersom tampen verkar vara av polyestersilke och kättingen är så välbevarad.

Vi såg några brädbitar i närheten (V om teglet), men inget som vi tolkade som spant. Ö om teglet finns stålspanten av en liten roddbåt (typ livräddningsbåt?). Längre bort mot Västerbron, ungefär där vi trodde att teglet skulle ha legat finns en roddbåt i trä.

Med tanke på den stora mängden tegel, så skulle man nog förvänta sig rester av en större farkost, kanske har fartyget dragits flott efter förlisningen, eller så har teglet dumpats där av annan anledning..

Nästa gång skulle man kunna mäta upp storleken på området med tegel, och kanske det går att analysera det på något sätt? Ska man söka efter vrakresterna, så borde man utvidga sökningen åt NV.

Summa summarum fick vi ett smidigt kvällsdyk i stan som samtidigt var utforskning av okända vatten. Detta gör jag gärna om på andra ställen i nära stan. I höst kommer även SMM börja med enkäter så att sportdykare kan rapportera in nya observationer, bilder mm till registret. SMM får även denna rapport, så detta kanske blir lite av en premiär för den verksamheten.

Dykledare & foto

Oskar Sander