Allmänt kallat Alviksvraket.

Dykbeskrivning

Detta är ett intakt vrak som både är lättillgängligt och lättdykt. Detta gör det till ett dyk som kanske i första hand passar nybörjaren. Även den mer erfarne dykaren kan finna det givande med allt som finns att titta på, på och runt omkring vraket.

Ställer man sig i hörnan på kajkanten och tittar rakt söder ut mot brobygget, ser man en vit dunk ca 60 meter ut. Denna är markering för vraket. Staketet är bra att fästa dykflaggan i och bänkarna under balkongen är utmärkta för ombyte.

Igång sker lämpligast med ett giant stride från träbryggan vid kajkantens kortända. Ett bra ställe för uppgång är grässlänten ca 10 meter bort i kajens förlängning. När ni skall tillbaka till bänkarna, gå runt huset - EJ igenom buskaget!

Vid Tranebergsstrand befinner man sig precis utanför Stockholms hamn och därmed behöver man inte söka tillstånd från hamnkapten. Ur säkerhetssynpunkt är det dock bäst att anmäla dykning då det är mindre än 50 meter till hamngränsen. Telefon, livboj och toaletter är obefintliga på platsen.

Sommartid kan båttrafiken till och från bryggorna vara ganska livlig i området, så var mycket försiktiga om ni inte går upp till ytan alldeles invid kajkanten.

Vraket

Båten är en gammal fiskebåt av trä som blivit ombyggd för privat bruk. Enligt hörsägen heter hon Tore. Då hon har varit turkos kan man kanske gissa att hon har sitt ursprung i Danmark. Enligt uppgift sjönk hon 1991 men orsaken till detta är okänd. Med tanke på hur det ser ut på och runt omkring vraket kan man förmoda att hon sänkts med avsikt. Det ligger en massa bråte på och omkring båten, men alla instrument i styrhytten är bortplockade och hon är strippad på allt annat väsentligt.

Till motorrummet under styrhytten kan man kika ner i genom en lucka i framkanten av styrhytten. Det verkar tomt sånär som på lite kablage. Propellern är också den bortplockad. Tittar man ner i de två lastrummen hittar man gammal köksutrustning som spis, kylskåp och en diskbänk. Över den turkosa färgen är hon vitmålad och hon är i mycket gott skick. De flesta glasrutorna till styrhytten finns kvar. Det ligger en presenning på babords sida och där inunder är båten trasig i relingen. Hon ligger med 30 graders slagsida åt babord.

Dyket

Ytsimma till bojen. Ta där kompasskurs hem. Nedstigning längs linan till hyttaket, ca 5 meter djupt. Bottenförhållandena kring vraket är grus och sand men in mot land är det dyigt. På botten vid akterns barbord sida ligger det en gammal cykel.

Ta en tur runt vraket men akta er för utstickande lister och andra vassa föremål. Titta in i styrhytten och ner i lastluckorna. Glöm inte att hälsa på jätteabborren Börje som bor just akter om styrhytten.

Det kan verka inbjudande att simma ner i den stora lastluckan, men vi avråder därifrån om ni inte har rätt utbildning och utrustning. När man känner att man tittat färdigt (halva luftförrådet?), simmar man mot land och tittar på allt som ligger på botten. Element, järnsäng, färgburkar, bildäck, kikare, verktyg, timmerhög och en startmotor till en bil är bara axplock på vad vi funnit.

Fakta

Skrov: trä
Djup vid fören: 5,5/9,7 m
Djup vid aktern: 7,3/11,2 m
Takets högsta punkt: 4,8 m
Mastens högsta punkt: 4,8 m
Djup på däck, midskepps: 7,0 m
Längd: 13,0 m
Bredd: 6,0 m
Slagsida: 30 grader
Riktning akter-för: 300 grader

  1. Styrhytt
  2. Lastlucka
  3. Mast
  4. Lastlucka

Dykdjup

Max 14 meter.

Sikt

1-3 meter.

Vägbeskrivning

Om du kommer från Stockholm kör Drottningholmsvägen mot Vällingby. Vid Alviksrondellen, sväng väldigt mycket vänster in på Gustavslundsvägen förbi SALK-hallen. Fortsätt rakt fram förbi alla punkthusen till en parkering, där man kan parkera gratis i två timmar. Se telefonkatalogen sidan 30, ruta A3.

Dykbeskrivning av Cristina Eriksson.